13 Bedste Malerier på Prado-museet
Prado-museet er hjemsted for et af de mest komplette og vigtige kunstgallerier i verden. Find ud af, hvilke værker der er de bedste blandt de tusindvis, der er en del af samlingen.
Prado-museet er spydspidsen i den kunsttrekant, der udgøres af Reina Sofía, Thyssen og det museum, der er emnet for denne artikel.
Af alle de ting, man kan se og gøre i Madrid, bør et besøg på dette historiske museum være en prioritet for alle, der besøger den spanske hovedstad. Selv om samlingen ikke er den mest omfattende med omkring 8000 kunstværker, hvoraf kun1713 er udstillet, gør den historiske værdi og mangfoldigheden den til en af de vigtigste malerisamlinger i verden. Berømte kunstnere som Goya, Velázquez, Rubens og Bosch har deres hjem i Prado.
Man kan bruge en hel dag i gallerierne, men da det ikke altid er muligt, er det bedst at vide på forhånd, hvilke værker der er de vigtigste, og derfor deler jeg disse lister med de vigtigste malerier, som du skal se på Prado-museet.
1. Saturnus fortærer sin søn, af Goya
Vi begynder vores gennemgang af Prados vigtigste værker med en af museets vigtigste kunstnere, Francisco de Goya, og et af hans mest slående værker.
S aturnus fortærer sin søn er en del af samlingen af 14 værker, der er kendt som sorte malerier på grund af deres mørke farver og dystre motiver. Det er karakteristika, der kommer godt til udtryk i dette særligt dystre maleri, der forestiller guden Chronos, eller Saturn, som fortærer en af sine sønner af frygt for, at han en dag vil blive afsat.
Det er et maleri, derforbløffer ved den rædsel, som gudens blik fremkalder, blodets fremtrædende og grusomme karakter og kontrasten i de farver, som Goya har brugt.
- Forfatter: Francisco de Goya.
- Dato: 1820.
- Placering: Værelse 067 i Prado.
2. Den nøgne Maja af Goya
Vi bevæger os fra rædslen i maleriet af Saturn, der fortærer sin søn, til erotikken i Goyas Nøgne Maja.
Maleriet blev bestilt af Manuel Godoy, kong Karl IV's premierminister, som havde en særlig smag for erotisk kunst. Valget faldt på Goya, som på det tidspunkt var den førende maler blandt de adelige og en af de bedste i Europa.
Goya afbildede en ung kvinde, der lå nøgen, som om hun var en Venus, men med umiskendelige tegn på, at modellen var et menneske. Det var af denne grund og på grund af visse detaljer i hendes nøgenhed, at maleriet blev anset for at være et af de første fuldstændige nøgenbilleder af en kvinde uden for mytologien.
Godoy bestilte også et andet maleri af samme type, men med kvinden klædt på, så han ved at lægge de to malerier oven på hinanden kunne simulere en nøgen kvinde. Maleriets store ubekendte er majaens identitet, som Goya bevarede i anonymitet.
- Forfatter: Francisco de Goya.
- Dato: 1795
- Placering: Rum 038 i Prado.
3. Skyttekorpset den 3. maj i Madrid, af Goya
Napoleon dominerede Europa på Goyas tid, og da han udnyttede sin passage gennem Spanien til at erobre Portugal, besluttede han at invadere landet og krone sin bror Joseph Bonaparte til konge af Spanien.
Den 2. maj 1808 var der en folkelig spansk opstand, og den 3. maj svarede den franske hær igen ved at skyde tusindvis af mennesker. Det er det, Goya har skildret i et af sine største værker. Maleriet afSkudpatruljen den 3. maj anses for at være det første store moderne værk, da det ikke har nogen lignende fortilfælde og gav plads til stilarter som romantikken.
Maleriet af 3. maj-eskadronen inspirerede forfattere som Picasso, der brugte dette værk som grundlag for sin berømte Guernica.
- Forfatter: Francisco de Goya
- Dato: 1814
- Placering: Værelse 064 i Prado.
4. Las Meninas, af Diego Velázquez
Las Meninas afVelázquez er nok det mest repræsentative og berømte maleri på Prado-museet.
Det er et af de største lærreder, mere end 3 meter bredt og næsten 3 meter højt, af den sevillianske maler og hans mesterværk. Floder af blæk er blevet hældt ud over maleriet på grund af de mysterier, der omgiver det, og dets originale komposition.
Maleriet forestiller op til 11 personer, bl.a. Meninaerne, døtre af Filip IV og Mariana af Østrig, som også optræder i maleriet inden i et andet maleri, og endda Velázquez selv. Kunstneren afbilder sig selv i forgrunden, som om det var historiens første selfie.
Planernes kompleksitet, den måde, han afbilder de forskellige figurer på, og et uendeligt antal andre detaljer gør maleriet af Las Meninas til et mesterværk, som det er værd at betale entréen til Prado-museet for.
- Forfatter: Diego Velázquez.
- Dato: 1656.
- Placering: Rum 012 i Prado.
5. Korsfæstelsen, af Juan de Flandes
K orsfæstelsen betragtes som et mesterværk inden for spansk-flamsk maleri og blev bestilt af biskop Juan Rodríguez de Fonseca hos Juan de Flandes, som malede det som en del af hovedaltertavlen i Palencia-katedralen. Værket var en del af altertavlen sammen med10 andre maler ier af samme kunstner, som ikke nåede at se dem installeret i katedralen før sin død. Det er dog Korsfæstelsen, som anses for at være det bedste af disse 10 malerier på grund af scenens kvalitet og detaljer.
- Forfatter: Juan de Flandes.
- Dato: 1509.
- Placering: Rum 057 i Prado.
6. De 3 gratier, af Rubens
Maleriet De tre gratier viser Aglaya, Talia og Euphrosyne, Zeus' døtre, nøgne og omfavnende hinanden i en scene af tilsyneladende sensualitet i overensstemmelse med det 17. århundredes skønhedskanon.
Den nye måde at skildre disse tre gudinder på gjorde dette maleri af Rubens til et af hans fineste værker, så meget at kong Filip IV tog det til sig, på trods af at kunstneren malede det til sine egne lejligheder.
- Forfatter: Peter Paul Rubens.
- Dato: 1635
- Placering: Rum 029 i Prado.
7. Nedstigningen fra korset af Rogier Van der Weyden
Rogier Van der Weydens mesterværk er et mærkeligt triptykon med en rektangulær form og et fremspring i midten til korset, som er malet med et enestående mesterskab for perioden.
Farverne og malerens udsøgte teknik er overraskende på trods af, at det er et værk fra begyndelsen af det 15. århundrede. Som et kuriosum kan nævnes, atKorsnedtagelsen er i Prado, fordi kong Filip II var betaget af det og fik det bragt til Spanien med skib. Skibet led skibbrud, men på grund af den gode indpakning forblev værket intakt.
- Forfatter: Rogier Van der Weyden
- Dato: 1443
- Placering: Værelse 058 i Prado
8. Triptyken af haven med de jordiske glæder af Bosch
Hieronymus Boschs mesterværk, kendt som Haven med de jordiske glæder, er et berømt triptykon, der viser forskellige scener fra skabelsen til menneskehedens mulige skæbne. Når triptykonet er lukket, kan man se skabelsesscenen, og når det åbnes, er værket opdelt i tre dele.
De to første, den til venstre og den centrale del, skildrer paradiset og Adam og Evas synd, og scenen til højre symboliserer det helvede, som synden fører til.
Maleriets dybe ikonografi, dets teknik og farver og værkets kompleksitet har gjort det til en af hovedattraktionerne på Prado-museet.
- Forfatter: Bosch
- Dato: 1500
- Placering: Rum 056A i Prado
9. Bebudelsen af Fra Angelico
Fra Angelicos oprindelige navn var Guido di Piero, og han var en renæssancemaler med base i Firenze.
Han blev ordineret som præst, skiftede navn og begyndte at male, og Bebudelsen er et af hans tidligste og mest kontroversielle værker. Fra Angelicos skildring afBebudelsen var usædvanlig og vakte stor debat på den tid. Det var først posthumt, at hans værk blev anerkendt som en vision forud for sin tid og hans bedste værk.
- Forfatter: Guido di Piero
- Dato: 1426
- Placering: Rum 056B i Prado
10. Overgivelsen af Breda, af Diego Velázquez
For at forstå dette maleri af mesteren Velázquez er det nødvendigt at forstå dets historiske kontekst. I slutningen af det 16. århundrede var Holland midt i den såkaldte firsårskrig, hvor de ønskede at blive uafhængige af Spanien.
B yen Breda tilhørte Holland, indtil kong Filip IV besluttede at tage den tilbage. Scenen repræsenterer det øjeblik, hvor adelen efter at være blevet erobret overgav suveræniteten til spanierne. Kong Filip IV ville udødeliggøre øjeblikket, så han bestilte Velázquez til at maleBreda's overgivelse i stor skala til udsmykning af Buen Retiro-paladset.
- Forfatter: Diego Velázquez
- Dato: 1635
- Placering: Værelse 009A i Prado.
11. Dürers selvportræt
Dürervar en maler med stor respekt for sig selv. Så meget, at han brugte sig selv som model til at repræsentere Jesus Kristus. Som følge af denne selvfølelse fremstillede han sig selv med tidens bedste tøj og meget flatterende farver. Han stræbte så meget efter perfektion, at selv landskabet set fra vinduet var inspireret af det smukke Italien, mens han var i Tyskland.
Bortset fra forfatterens ego er Dürers selvportræt malet med en bemærkelsesværdig teknik, der opmuntrede ham i hans håndværk. Et håndværk, der i øvrigt ikke blev anset for at være ædelt, og som er en selvmodsigelse i den måde, Dürer malede sig selv på.
- Forfatter: Albrecht Dürer
- Dato: 1498
- Sted: Værelse 055B
12. Kardinalen, af Raphael
Portrættet af kardinalen gik i første omgang ubemærket hen, indtil det blev kendt, at ophavsmanden var Rafael, en af de største og vigtigste italienske renæssancekunstnere i kunsthistorien.
Ud over Rafaels upåklagelige teknik vakte værket manges interesse på grund af dets tvetydighed, da portrættet kunne tilskrives mange af datidens kardinaler.
Det vides ikke med sikkerhed, hvilken kardinal der poserede for den italienske kunstner, selvom der findes en liste med to eller tre sandsynlige navne. Portrættets perspektiv minder meget om Leonardo da Vincis Mona Lisa, som er udstillet på Louvre i Paris.
- Forfatter: Raphael
- Dato: 1511
- Placering: Rum 049 i Prado.
13. Ridderen med hånden på brystet, af El Greco
El Greco er en anden af stjernekunstnerne i Prado-samlingen. Museet huser flere af hans værker, men Ridderen med hånden på brystet er særligt bemærkelsesværdig. Værket forestiller en herre på omkring 30 år i typisk tøj fra det 16. århundrede.
Af alle de portrætter, kunstneren malede og udstillede i Prado, var dette et af de første, der nåede frem til museet, og et af de mest fremtrædende, fordi det indeholdt et element som sværdet, der sjældent ses i denne type portrætter.
Det var således sværdet sammen med ridderens højtidelige gestus, der gjorde det berømt blandt værkerne af maleren, som døde i Toledo.
- Forfatter: El Greco
- Dato: 1580
- Placering: Værelse 009B